آناهیتا نعمتی در کلاه پهلوی

آناهیتا نعمتی در کلاه پهلوی

آناهیتا نعمتی در کلاه پهلوی

آناهیتا نعمتی در کلاه پهلوی

اسناد سریال کلاه پهلوی

از ابتدا قرار بود سریال کلاه پهلوی در 50 قسمت ساخته شود، اما چندی است که برخی اخبار حکایت می‌کنند این سریال در 30 قسمت روی آنتن خواهد رفت، اما گمانه 50 قسمت خیلی بیشتر است. به هر حال تلویزیون برای ساخت این سریال هزینه و صبر زیادی کرده است و بیراه نیست اگر خواسته باشد 50 هفته کلاه پهلوی را روی آنتن بفرستد.
تولید این سریال در سال 80 کلید زده شد زمانی که دری رسما به تلویزیون اعلام کرد آمادگی ساخت این سریال را دارد. ابتدا قرار بود محمدعلی اسلامی آن را تهیه کند، اما وقتی در سال 82 فیلمنامه آماده شد، خبر رسید که محمدرضا تخت‌کشیان، تهیه‌کنندگی کلاه‌ پهلوی را عهده‌دار شده است. تهیه‌کننده‌ای که تجربه ساخت سریال برای تلویزیون نداشت، اما در سینما فیلم‌هایی مانند «گاهی به آسمان نگاه کن»، «من ترانه 15 سال دارم»، «زندگی با چشمان بسته» و... را تهیه کرده است. با آماده شدن فیلمنامه کلاه پهلوی ساخت و سازها برای آماده‌سازی دکور نیز آغاز شد.

 


کلاه پهلوی، سریالی تاریخی است و داستان آن در لوکیشن‌هایی اتفاق می‌افتد که مابه ازای واقعی آن را اصلا در جامعه امروزی نمی‌توان یافت. به همین دلیل ساخت دکور‌ها در شهرک سینمایی غزالی آغاز شد. ابتدا شهر سامان ساخته شد که فاز اول داستان در آنجا اتفاق می‌افتاد. شهر سامان که ساخته شد در تیر 85 کلاه پهلوی مقابل دوربین رفت و از آن زمان تا پایان سال 89 ادامه داشت. البته در این سال‌ها 2 بار نیز تصویربرداری سریال متوقف شد. در همین زمان‌ها بود که شایعاتی پراکنده شد. یک عده گفتند سریال به کمبود بودجه خورده و عده‌ای دیگر گفتند دری مشغول بازنویسی فیلمنامه است، چون اصلاحیه دارد و هر بار کارگردان و تهیه‌کننده سریال توضیحاتی درباره این توقیف‌ها به خبرنگاران دادند. توقف، بیشتر به خاطر ساخت دکور و پیدا کردن لوکیشن مناسب بود.
از بناهای قدیمی مانند دبیرستان البرز برای ساخت دکور شهربانی و نظمیه استفاده شد و برخی خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار محله پاچنار هم به خانه اشخاصی مانند حاجی‌خان و صمصام تبدیل شد. حتی از برخی لوکیشن‌ها و دکورهای سریال در چشم باد هم استفاده شد.


 


مرحله اول و دوم در تهران و اطراف این شهر مقابل دوربین رفت و برای مرحله سوم دری و برخی عوامل سازنده و تعدادی بازیگر چند ماهی از سال 89 را در فرانسه گذراندند.دری هیچ‌وقت این شایعه را قبول نکرد که تلویزیون برای او خط قرمزی مشخص کرده و او مجبور شده برای رعایت برخی نکات فیلمنامه را بازنویسی کند.
او همیشه تاکید کرد که فیلمنامه‌ کلاه ‌پهلوی را وقتی دکورها آماده‌سازی می‌شوند، بازنویسی می‌کند تا داستان را قوی‌تر و حاشیه‌های اضافی آن را کم کند. این کارگردان همچنین تاکید کرده که سریال را طی این چند ساله با بودجه‌ای که ابتدای کار برآورد شده است، ادامه داده‌اند و هیچ متمم بودجه یا اصلاحیه هزینه‌ای نداشته‌اند.


منبع جام جم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد